Η φωτογραφία στη μεταμοντέρνα Αμερική 1950-1960



Ομάδα Memphis, οι πρωτοπόροι του μεταμοντερνισμού και του κίτς
Αρχιτεκτονική και διακόσμηση εστιατορίων...



Τα κιτς, πολύχρωμα έπιπλα του Memphis αποτελούσαν μια δημοφιλή εκπροσώπηση των μεταμοντέρνων θεωριών που είχαν κυριαρχήσει στο αβάν-γκαρντ ξέσπασμα στην αρχιτεκτονική και το ντιζάιν για τουλάχιστον μια δεκαετία. Η επιτυχία στην κατανόηση αυτών των ιδεών οφειλόταν κυρίως στη διαπίστωση ότι προσπάθησαν αρκετοί να εκτελέσουν μια πρωτότυπη ιδέα. Δεν υπάρχει τίποτα κακό σε αυτό, εκτός από το γεγονός ότι τα αποτελέσματα ήταν συχνά για γέλια. Εχετε ψεκάσει ποτέ με χυμό λεμονιού τα μάτια σας όταν χρησιμοποιούσατε τον λεμονοστύφτη του Φίλιπ Σταρκ σε σχήμα καλαμαριού; Ο κ. Σταρκ ευθύνεται γι' αυτό, αλλά αυτός ο στύφτης αποτελεί τμήμα της κληρονομιάς του Memphis.
 
Το Memphis έχει επηρεάσει κατά πολύ τον επανασχεδιασμό της σχέσης του ντιζάιν με τα μίντια. Ηταν μία από τις πρώτες έξυπνα συνδεδεμένες σχεδιαστικές ομάδες που είχαν κάλυψη από τα μίντια, ξεκινώντας από το πάρτι του λανσαρίσματος. Η εκδήλωση συγκέντρωσε τόσο πολύ κόσμο, με αποτέλεσμα ο ιδρυτής του Memphis, ο Ιταλός σχεδιαστής Ettore Sottsass, να φτάσει σχεδόν τελευταίος στην εκδήλωση επειδή το αυτοκίνητό του είχε κολλήσει στην κίνηση. Η σύντροφός του, η κριτικός ντιζάιν Barbara Radice, δημοσίευσε σειρά άρθρων αναφερόμενη στο Memphis σαν ένα σημαντικό νέο κίνημα ντιζάιν, μαζί με ομαδικό πορτρέτο του κ. Sottsass και των νέων συνεργατών του, σε μια «απόπειρα επικοινωνίας» φωτογραφημένη στο σχήμα ενός ρινγκ.
Επιπλέον δημοσιότητα προέκυψε από την είδηση ότι ο σχεδιαστής μόδας Καρλ Λάγκερφελντ είχε επιπλώσει το διαμέρισμά του στο Μόντε Κάρλο με σχέδια από το Memphis.



Τριάντα χρόνια μετά το ντεμπούτο του Memphis, πετυχημένα πάρτι, διαφημιστικές καμπάνιες, φωτογενή πορτρέτα και ακριβά, αν και καθόλου πρακτικά έπιπλα αποτελούν στοιχεία που θα παραμείνουν στη σκηνή του ντιζάιν. Αλλά ο κ. Sottsass εγκατέλειψε το Memphis το 1985: η κ. Racide είπε ότι ένιωσε «καταδιωκόμενος σαν ροκ σταρ» από τους δημοσιογράφους. Αρκετοί από τους προηγούμενους συνεργάτες της ομάδας ένιωσαν το ίδιο και το απέρριψαν επίσης.
Η ιστορία αυτής της σχέσης αγάπης – μίσους με το Memphis έχει ξαναζωντανέψει στην έκθεση με τίτλο «Postmodernism: Style and subversion 1970-1990», που φιλοξενείται στο Μουσείο Victoria&Albert στο Λονδίνο.
Ο μεταμοντερνισμός ξεκίνησε στα τέλη του '60, όταν προχωρημένοι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές διέκριναν τα σημάδια γι' αυτό που έβλεπαν, καθώς το κίνημα των μοντερνιστών υποχωρούσε.
Μαζί με την κριτική του μοντερνισμού, αγκάλιασαν ορισμένα από τα ταμπού, μαζί με τη νοσταλγία, τα κιτς στοιχεία, την υπερβολική διακόσμηση και την ειρωνεία. Ως τα τέλη της δεκαετίας του '70, οι ιδέες τους είχαν αφομοιωθεί στο έργο του κ. Sottsass και άλλων.
Μέχρι τότε στυλιστικά στοιχεία του μεταμοντερνισμού ήταν ορατά στα νέα μουσικά είδη του πανκ στη Βρετανία και της χιπ-χοπ στην Αμερική. Οπως έδειξε το Memphis, το μεταμοντέρνο στυλ είχε τεράστια εμπορική απήχηση. Αλλά ήταν πολύ εύκολο για τον μεταμοντερνισμό να μοιάζει οριακά κιτς: σκεφτείτε όλες τις νέες ρομαντικές μπάντες που εμφανίζονται και προωθούνται στο MTV ή τα ξενοδοχεία που μοιάζουν με φθηνούς νεοκλασικούς ναούς.
Ακόμη και η επιλογή της ονομασίας ήταν ατυχής. «Δεν κατάλαβα ποτέ γιατί ο μεταμοντερνισμός έπρεπε να συστηθεί αρνητικά» έγραψε ο μουσικός Ντέιβιντ Μπερν στον κατάλογο της έκθεσης. «Να μη λέει τι ευελπιστεί να είναι, αλλά αντίθετα αυτό που δεν είναι».

πηγή : εφημ. "Η Καθημερινή" 10-2011, (αναδημοσίευση)






















Από το Blogger.
Back to Top